Hørehistorie: Astrid Eichner

Jeg er så taknemmelig for at kunne høre!

  • En hørehistorie om Astrid Eichner, taknemmelig høreapparatbruger fra Ribe.

”Jeg kunne blive virkelig chokeret, når der pludselig stod en person bag mig – uden jeg overhovedet havde hørt det. Til sidst gav jeg pokker i min forfængelighed og vidste, at jeg havde brug for at få høreapparater”.

Astrid Eichner fra Ribe er det, man roligt kan kalde et livstykke. Med sine 80 år kan du ikke undgå at trække på smilebåndet, fordi hun smitter med sit gode humør, sit positive livssyn og sin store taknemmelighed overfor livet i al almindelighed. Født i det sønderjyske og med bopæl i Ribe det meste af sit liv, har Astrid haft en tilværelse, der helt fra barndommen har haft langt flere gode sider end dårlige.

Når man taler med Astrid, bliver det hurtigt tydeligt, at hun virkelig sætter pris på, hvad hun selv betegner som et liv, der kun er levet i opadgående tider. Helt fra den tidlige barndom med de 11 søskende, og op gennem skoletiden havde hun med egne ord “en barndom, der sagde spar to”. Hvis ikke pengene altid var der, var der i hvert fald kærlighed i rige mængder.

En hørenedsættelse kan godt give nogle ubehagelige overraskelser

” Min hørenedsættelse kom langsomt snigende, og det gav flere ubehagelige oplevelser”, fortæller Astrid. De mest chokerende oplevelser var, når der pludselig stod en person lige bag hende, og hun ikke havde hørt en lyd forinden. Også fornemmelsen af at være udenfor i samtaler hen over bordet, eller ikke at kunne følge med i en TV-udsendelse uden tekster, var ubehagelig for Astrid.

Har du råd til en bil, har du sørme også råd til høreapparater

Da Astrid til sidst gav pokker i forfængeligheden og bestemte sig for at få høreapparater, var det med en indstilling om, at der ikke skulle spares noget. Det skulle bare fungere. Som hun selv siger det: ”Du kan ikke sige, at du har råd til en bil men ikke til et sæt høreapparater. Bilen opholder sig det meste af tiden i garagen, mens høreapparaterne bruges i alle døgnets vågne timer og har en afgørende effekt på hele din livskvalitet.

”Mine første høreapparater blev en kilde til evig frustration”, beretter Astrid. Trods det, at de havde været temmelig dyre, hylede de ved enhver given lejlighed. Samtidig oplevede Astrid store problemer med betændelse, irritation og kløe i ørerne (muligvis på grund af en overfølsomhed for ørepropperne). Tilsammen med hyleriet betød det, at det første, kostbare sæt høreapparater i praksis blev liggende derhjemme på bordet. Problemerne blev aldrig løst trods talrige besøg i butikken, og Astrids hørelse blev ikke bedre, tværtimod.

”Det var godt, at du holdt ud!”

Vendepunktet kom, mens COVID-19 havde godt fat i danskernes hverdag, hvor Astrid oplevede at stå hos en høreapparatspecialist i Ribe med beskeden om, at hun egentlig skulle have skyllet ørerne, men at de ikke kunne hjælpe hende. Her traf Astrid en hurtig beslutning og kontaktede Syddansk Høreklinik i Tønder og fik en tid hurtigt derefter.

Astrid er stadig imponeret over den behandling, hun fik fra personalet hos Syddansk Høreklinik. Ikke alene var de med hendes ord “simpelthen SÅ søde”, men hun oplevede også, at der virkelig blev brugt tid på at finde den bedste løsning til lige netop hendes behov. Astrid fik først renset ører og blev behandlet med øredråber hos ørelægen og i hurtig forlængelse af det, fik hun herefter et sæt høreapparater med hjem på prøve via Syddansk Høreklinik. Allerede på vej hjem i bilen bemærkede hun en positiv forandring i lydene. Denne gang oplevede hun, at tingene bare fungerede fra den første dag, og som hendes kæreste bemærkede, “så var det godt, du holdt ud”!

Jeg spørger mig selv hver dag, om det virkelig kan passe

For første gang i lang tid var en lille ting som lyden fra et TV, som hun huskede det og ikke bare en skinger skrigen. Selvom Astrid er helt på det rene med, at høreapparater er noget, man skal vænne sig til at bruge, indrømmer hun smilende, at hun faktisk nogle gange glemmer at tage dem ud, når hun skal i seng. ”Det er dejligt, at jeg bemærker dem så lidt i det daglige”, lyder det fra Astrid. Astrid fortæller også, at hun hver dag spørger sig selv, om det virkelig kan passe, at hun kan høre uden problemer. Og det kan det.

Astrid ved, at hun danner for meget ørevoks og er derfor meget opmærksom på hygiejnen omkring sine høreapparater. Apparaterne bliver opbevaret i de to medfølgende æsker, ligesom hun går til regelmæssig kontrol. I det store og hele rører hun ikke ved apparaternes funktioner, ud over at hun bruger deres specielle TV-funktion, for som hun siger det. “De funker jo bare”.

Man bliver så taknemmelighed for sin livskvalitet

For Astrid har det rigtige sæt høreapparater betydet en kæmpe forskel i hendes livskvalitet, og når man snakker med hende, mærker man en meget stor taknemmelighed overfor Syddansk Høreklinik i Tønder. Hun er godt selv klar over, at det nok ikke er typisk vestjysk opførsel. Alligevel er hun ikke bange for at slå en ting fast: “Det lyder måske af meget ros, men jeg ville aldrig sige det, hvis jeg ikke mente det. Jeg har fået en virkelig god behandling.”

Et godt råd fra Astrid til dig, der haft dårlige oplevelser med høreapparater

”Tag til Tønder! Det handler om at finde et ordentligt sted, som har en oprigtig intention om at ville hjælpe dig. Hos Syddansk høreklinik tager de sig tid til dig og måske endnu mere vigtigt: de lytter til, hvad du siger, så de kan hjælpe dig med de høreproblemer, du oplever”. 

Astrid har en lillesøster som er tre år yngre end hende selv. Her er behovet for høreapparater også ved at melde sig. Søsteren “skal bare lige være klar”. Her er Astrid helt klar i spyttet: “Det hedder det ikke. Det er nu, du kommer af sted, og det er Tønder, du skal til! Hvis du får sådan behandling, som jeg har fået, så bliver du så glad.”