Hørehistorie: Niels Pinderup

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

At høre er at leve

– En hørehistorie om Niels Pinderup fra Smidstrup, erfaren sælger fra fødevarebranchen og en meget tilfreds høreapparatbruger

Når du møder Niels, kan du ikke undgå at få et smil på læben, for Niels har både et glimt i øjet og et smil, der smitter. Bag smilet gemmer der sig en historie, som vi er glade for, at Niels har lyst til at fortælle om. En historie om, hvordan en ulykke kan vende op og ned på livet, men at det handler om ikke kun leve med det, vi har og får men at få det allerbedste ud af livet.

Så, nu taler vi samme sprog!

Niels er oprindelig Thybo men ”immigrerede” til Vejle i 1983. Han er gift med Karen Marie gennem 35 år og har 2 børn Thea og Jens. De bor i dag i Smidstrup, hvor Niels også er meget aktiv i bl.a. Smidstrup Byfest, som giver ham megen glæde. Han er oprindeligt udlært i Restaurationsbranchen som tjener og kok og har siden 1987 arbejdet som sælger i fødevarebranchen. Engang bestod hans arbejdsuge af næsten 80 timer. I dag slutter arbejdsdagen ca. kl. 14, og aftener og weekender holdes helt fri. For ca. 10 år siden kom Niels nemlig ud for en ulykke, som vendte op og ned på hans liv.

”Jeg tør godt at sige, at jeg bruger høreapparater”, fortæller Niels, da vi sidder og taler om de fordomme, der kan være forbundet med at få høreapparater. ”Jeg kan faktisk godt finde på at tage mine høreapparater af og sige ”Så, nu taler vi samme sprog”, hvis jeg sidder i et selskab med en person, der tydeligvis ikke kan høre, men som ikke har taget sig sammen til at få høreapparater endnu”, smiler han. Da Niels kom ud for en ulykke, fik han både piskesmæld, diskusprolaps, konstant hyletone – og en varig hørenedsættelse.

SDHK Niels Pinderup 08
SDHK Niels Pinderup 70

Det var en kæmpe omvæltning at få høreapparater

”Efter min ulykke gik jeg nærmest i en osteklokke det første halve år. Det var ikke en særlig spændende periode. Jeg havde stærke smerter, konstant hyletone og kunne næsten ingenting høre. Jeg blev meget indelukket i en periode. Vores børn spurgte også tit ”hvorfor råber I sådan?”, når vi stod i køkkenet. Vi råbte ikke ad hinanden, men vi råbte for, at jeg kunne forstå”. Niels har nedsat hørelse med 38% på det ene øre og 26% på det andet øre. Det var en kæmpe omvæltning for ham at få høreapparater pga. alle de lyde, der lige pludselig kom tilbage som f.eks. fuglekvidder og et TV på et normalt niveau. Nu kan alle holde ud at sidde sammen i stuen igen.

Niels’ vej til høreapparater startede hos en meget dygtig speciallæge i Sønderborg. Meget hurtigt gik det på for Niels, at han havde behov for tryghed. Sikkerheden i at den rådgivning han fik var den rigtige i forhold til det, han havde brug for. Han er nu på sit 3. sæt høreapparater og har aldrig overvejet sygehusapparaterne, som han kalder det. ”En af mine venner får høreapparater fra det offentlige. Det føles som om han får apparater, der er 10 år bagud i forhold til den teknologiske udvikling”, fortæller Niels. Jeg er så glad for mine høreapparater, for di giver mig virkelig meget hver eneste dag.

Du skal have en god mavefornemmelse med den rådgivning, du får

Det er ikke helt nemt at nå frem til den erkendelse, at du skal have høreapparater. Det er en personlig rejse, og for Niels har det betydet, at han har valgt at følge den høreapparatspecialist, der gav ham det første sæt høreapparater. Også da det så betød, at han ”flyttede med over” til Syddansk Høreklinik. Indlevelsen og følelsen af, at der bliver taget sig god tid til at snakke om hvilke lyttebehov, som høreapparaterne skal kunne matche, har været omdrejningspunktet for valg af både høreapparatspecialist og type af høreapparater og tilbehør.

Niels er meget aktiv. Han er sælger og taler meget i telefon, tager på messer, sidder i et åbent kontorlandskab et par gange om ugen. Teknikken skal virke, så Niels kan høre, og han er i dag meget glad for de avancerede funktioner, der følger med i de nyeste apparater. Niels har valgt Signia med Bluetooth funktioner, så han kan styre det hele fra sin telefon. F.eks. bruger han ofte støjreduktionen og retningsmikrofonerne, så han kun får den lyd, som han har brug for og især med fokus på, hvor talen kommer fra.

signia nx charge&go

Du ændrer din tilgang til tingene

”Førhen stod jeg tit forrest. Om det så var til en koncert, til en fest eller på en messe. I dag kan jeg godt lide at stå bagerst og betragte det hele lidt mere på afstand. Det giver mig nemlig også muligheden for at have fuld kontrol over, hvor lyden kommer fra. Er vi til koncert, skifter jeg til mit musikprogram. Er jeg på kontoret, reducerer jeg baggrundsstøjen. Vil jeg have ro, slukker jeg bare for mine høreapparater eller tager dem af”, griner han højlydt!

Niels fortæller også, at det førhen var meget hårdt at stå på messer. Lange dage med megen støj, megen snak og mange mennesker. Han blev drænet, træt og udmattet i hovedet. I dag er han meget bedre hjulpet, fordi han kan styre lyden, retningen og støjen i hans høreapparater via hans telefon. Han har endda prøvet at gå i seng med apparaterne på, fordi han helt havde glemt, at de sad i. Men som Niels siger, så opdager man jo bare det midt om natten uden, at der er sket nogen skade af det.

Et godt råd fra Niels til dig, der ikke har taget skridtet til at få høreapparater endnu.

”Vælg din høreapparatspecialist med omhu. Det handler ikke kun om at få lyd på igen. Det handler om, at du har en god mavefornemmelse med det menneske, der skal rådgive dig. At vedkommende sætter sig ind i dine behov, så du får – ikke bare et høreapparat – men en daglig hjælper i forhold til, hvilke lyde du gerne vil have fokus på, hvilke situationer din dagligdag byder dig, og hvornår du bliver udfordret. Jeg kan f.eks. gå på jagt med mine store ørebøffer uden på mine høreapparater og få det hele med – endda uden hyl. Min hørespecialist er faglig dygtig men har også evnen til at analysere min dagligdag, så jeg trygt kan stole på, at han ved, hvad mine høreapparater skal kunne give mig.

Du vil opleve, at det ”støjer” meget at få høreapparater. Du vil få lyd ind, som du ikke er vant til, og det vil kræve noget tilvænning. Det er også derfor, at der desværre er mange høreapparater, der
ender i skuffen. Min hørelse har næsten ikke ændret sig i 10 år, men jeg har alligevel haft behov for løbende justering. Det skyldes, at jeg gradvist ”kan tåle” mere lyd fra mine høreapparater, og jeg udnytter endnu ikke den fulde styrke. Den service, der ligger i at vælge et privat hørecenter, kan give dig lige præcis dette her. Støtten til den personlige udvikling, som der ligger i at få høreapparater. En løbende justering sikrer, at du hele tiden får det hele med – og ikke bliver træt i hovedet af dine høreapparater. Brug dine høreapparater! De giver dig så meget!

Copyright 2018: Syddansk Høreklinik

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
EnglishGerman